Efteråret og vinteren kommer og det betyder dårligere og fugtigere vejr, selv nye biler ruster og derfor er det vigtigt at få rengjort og beskyttet din bils eksteriør.

Der findes mange forskellige måder hvorpå man kan opnå en ren og beskyttet bil, men i dette indlæg tager vi udgangspunkt i en behandling som alle kan udføre, med relativt få produkter og begrænset udstyr.

Prewash:

Prewash, eller ”før vasken” udføres for at løsne og fjerne partikler fra bilens eksteriør, så disse partikler ikke ridser når man efterfølgende håndvasker den.

  • Sommerens insekter skal væk, så start med at sprøjte Meguiar’s Bug & Tar Remover (G180515) på front, side spejle og forrude. Sprøjt produktet på tørre overflader, da det derved vil binde bedre fast til overfladerne og virke bedre og ikke mindst hurtigere. Start med at sprøjte på nedefra og op, på den måde vil eventuelle løbere rende ned over en ”våd” overflade, hvorved der aldrig vil kunne blive lavet spor i lakken. Produktet skal virke i ca 5 minutter, så imens det virker forsætter vi med de andre dele af bilen

  • Fælgene skal også ordnes og her anbefaler vi Meguiar’s ULTIMATE ALL Wheel Cleaner (G180124), da denne fælgrens er Ph-balanceret – og derved sikker i brug på ALLE fælgtyper, men samtidigt også ekstremt effektivt. Sprøjt på alle 4 fælge, også her sprøjtes på nedefra og op. Da produktet er i en let gel form, vil det klistre godt til fælgene, så kom kun et tyndt lagt på – det er rigeligt. Lad produktet virke i 5 minutter, men efter ca 3. minutter kan du med fordel bruge en fælg børst som fx Meguiar’s Supreme Wheel Brush(X1901 / X1902) – fås i en stor og lille størrelse. Arbejd forsigtigt produktet ind i alle kanter, påfør mere fælgrens efter behov. Fælgrensen skifter farve til en dyb lilla farve, som indikerer, at produktet effektivt fjerner metal partikler og fastsiddende snavs.

  • Alt imens fælgrensen får lov til at virker, sprøjter vi Meguiar’s Multi Purpose Cleaner (G180224) på alle kanter og på alle steder hvor fastsiddende snavs forefindes, fx i hjulkasser, bag for- og baghjul samt diverse steder ved bagklap og bagkofanger. Dette produkt skal ligeledes sprøjtes på nedefra og op og kan med fordel påvirkes med en Meguiar’s Dash & Trim Interior Detailing Brush (X2001), hvilket vil løsne selv det mest fastsiddende snavs. Børstens hår er skånsomme, men pas alligevel på med at trykke for hårdt mod lakken eller andre delikate overflader.

Tilpasse hastigheden på de tre første trin, vil alle tre produkter være færdig med at virke circa samtidigt, er bilen meget beskidt, skylles bilen GRUNDIGT ned, gerne med en højtryksrenser. Herefter gentages de tre prewash trin, husk at produkterne igen skal have virketid.

Skumvask/skylning:

Har du en Højtryksrenser, så bør du nu, med en Meguiar’s Foam Gun (G194000) fyldt med Meguiar’s ULTIMATE Snow Foam (G191564), lægge et lag skum ud over bilens eksteriør. Du kan enten vælge at sprøjte skummet ud over de tre prewash produkter, men du kan også komme det ud over bilen efter den første skyldning. Lad skummen virke i mindst 5 minutter, brug ventetiden til at bruge en fælgbørste på hjulene og Dash & Trim børsten i kanter og falser.

Har du ikke en højtryksrenser, så skyller du de tre prewash produkter grundigt af – gentag efter behov.

Vask:

Efter prewash og skum vask, samt GRUNDIG skylning er bilen klar til at blive vasket.

  • I en Meguiar’s vaske spand (RG203) opblandes Ca. 6-8 hættefulde af fx Meguiar’s ULTIMATE Wash & Wax (G17748), i ca. 30-38 grader varmt vand, det må ikke være varmere end at du kan holde ud at stikke hænderne ned i vandet. I bunden af spanden lægges en Meguiar’s Grit Guard (X3003), så skidt og snavs fastholdes på bunden af spanden og så du kan rense din Meguiar’s Vaske handske (X3002) mod ristens overflade, hvorved skidt og partikler løsner sig fra vaskehandsken og falder ned på bunden af spanden. På den måde minimerer du risikoen for at lave små og store ridser i din bils lak.

  • I en anden Meguiar’s vaskespand (RG206) fyldes rent varmt vand, igen skal du kunne holde ud at have hænderne nede i det og endnu en Meguiar’s Grit Guard (X3002) lægges ned på bunden af spanden. Dette er rense spanden, altså den spand, hvor du løbende skal rense din vaskehandske for skidt og snavs.

  • Dyb vaskehandsken i spanden med sæbevand, krum hånden så du samlet en god mængde sæbevand op, start med taget. Vaske overfladen med cirkulærer bevægelser, undlad at trykke hårdt.

  • Når du har vasket ca. ¼-1/8-del af taget, dypper du vaskehandsken i spanden med det rene vand. Gnid vaskehandsken mod Grit Guarden i bunden, så partikler og skidt løsner sig. Nu bør vaskehandsken se helt ren ud igen, hvis ikke den gør det, så dypper du den endnu engang og endnu engang gnider du den mod risten i bunden.

  • Nu dyppes den – nu igen rene, vaskehandske endnu engang i sæbe spanden og der skovles mere sæbevand op, på det næste stykke af taget.

Forsæt med ovenstående proces – oppe fra og ned, indtil hele bilen er vasket grundigt. Slut af med at vaske fælgene, da vaske handsken vil blive godt sort af at rengøre fælgene.

Når hele bilen er vasket, skylles den GRUNDIGT af for sæbe og de nu løsnede partikler. Slut af med at skylle bilen oppe fra og ned, så alle partikler løber af lakken, vær ekstra grundig i false og kanter, så skidtet også her bliver skyllet ud.

Nu BØR dit køretøj være rent og nu skal du vurdere hvad der er behov for at gøre. Videre, men først skal lakken aftørres for vand, så kalkpletter - samt dele der fryser fast, undgås.

Aftørring:

  • For at undgå kalkpletter og lette aftørringen, sprøjtes et ultratyndt lag af fx Meguiar’s ULTIMATE Spray Wax (G17516) ud over hele bilen – Såfremt du bruger en lakforsegler som beskyttelse, eller Meguiar’s Hybrid Ceramic Detailer (G200526), såfremt lakken er forseglet med enten en keramisk lakforsegler eller har fået lakken coated. Dette gør to ting, for det første så vil produktet lette aftørringen, så kalkpletter undgås og så dine tørrehåndklæder suger bedre. For det andet, vil produkterne pleje og behandle overfladebeskyttelsen, således at din beskyttelse bliver vedligeholdt og bilens glans og dens hydrofobiske overflade genskabt.

  • Når du er færdig med at sprøjte det tynde lag produkt ud over hele bilen – inklusiv ruder og plastdele, tager du dit Meguiar’s tørre håndklæde og aftørre lakken oppe fra og ned. Fold håndklædet ca. 3 gange, så kan du hele tiden vende til en tør overflade, hvorved håndklædet kan tørre et større areal, før det skal vrides op. Der kan med fordel sprøjtes LIDT produkt på tørre håndklædet, så sugeevnen øges og overfladen smøres. Dette reducerer chancen for at skabe mikro ridser i lakkens overflade. Meguiar’s Supreme Drying Towel (X1802) anbefales til større biler og kassevogne, samt til at trække ind over taget på køretøjet. Til sider, kanter og false, anbefales Meguiar’s Water Magnet (X2000), da dette håndklæde er tyndere og derved nemmere at kommer ind i de snævre smalle steder.

Når bilen er tørret helt af, bør du gå lakken efter med et tørt mikrofiberhåndklæde - som fx Meguiar’s Supreme Shine (X2020) og fx Meguiar’s ULTIMATE Detailer (G14422), er bilen beskytte med keramiske (SiO2) baserede produkter, vil vi anbefale at du i stedet benytter Meguiar’s Hybrid Ceramic Detailer (G200526). Ruderne pudses med Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner (G8224) og også her benyttes en Meguiar’s Supreme Shine Mikrofiber håndklæde (X2020)

Nu er lakken ren og beskyttet, og klar til yderligere beskyttelse såfremt dette måtte ønskes